Fijne kerstdagen!
met groeiend succes
blikken we vooruit op 2018
maar met kerstmis
staan we even stil
met onze dank aan onze partners en sponsoren
voor het in ons gestelde vertrouwen
wij wensen een ieder fijne kerstdagen en een gezond en sportief nieuwjaar!
Rob Hartog zet strijd voort om Europees Kampioenschap in 2018
Afgelopen seizoen stond voor Team Hartog - Jenik - Against Cancer in het teken van de terugkeer naar de Supersport 600 machine. In de FIM Europe Supersport Cup kreeg Rob Hartog de kans om te scoren in een Europees Kampioenschap op de Kawasaki Ninja ZX-6R, maar zich daarnaast tevens te laten zien op het Wereldtoneel. Er werden goede resultaten geboekt en met drie top-10 finishes tussen de vaste rijders in het WK Supersport kan men terugkijken op een geslaagd seizoen.
Een kers op de taart had natuurlijk de Europese titel geweest. Ware het niet dat de coureur uit Abbekerk na een spannend seizoen zijn achterstand op koploper Hannes Soomer na de laatste race terug had gebracht naar slechts 1 punt. Een grote teleurstelling vanzelfsprekend, maar je kunt niet altijd zes gooien en zo zijn er meerdere momenten geweest in seizoen 2017 waar zeker 1 punt meer te scoren was geweest.
Gezien de grote progressie die is geboekt, met als hoogtepunt een 8e plaats in de laatste WK race in Jerez, werd voor 2018 gemikt op een vaste plaats in het World Supersport om ook de vier overzeese races mee te doen. De animo voor het kampioenschap blijkt echter te groot, zo zal de naam van Rob Hartog binnenkort op de deelnemerslijst verschijnen voor 2018 in opnieuw de FIM Europe Supersport Cup en niet als permanente WK coureur. Hartog gaat verder met zijn eigen team op de reeds bewezen Jenik Performance - Front Row Components Kawasaki.
Rob: "Als je je zinnen gezet hebt op het WK, is het natuurlijk balen dat je deze plek niet krijgt. Helemaal aangezien we goede hoop hadden, door de resultaten welke we hebben gescoord. Dat maakt mij echter niet minder gemotiveerd. We hebben laten zien thuis te horen in deze klasse. En ik ben gemotiveerder dan ooit om volgend seizoen de Europese titel binnen te halen en te strijden voor top-10 finishes in het WK!"
Hartog sluit seizoen sterk af met 8e plaats in WK race Jerez
Tijdens de laatste race van de FIM Europe Supersport Cup heeft Rob Hartog klasse getoond, door de EK race te winnen en het beste seizoensresultaat te scoren van de Europese rijders met een 8e plaats in de WK Supersport race.
De Europese reeks van de races van het World Superbike kampioenschap, werd afgesloten in Zuid-Spanje op het Circuito de Jerez. Voor Team Hartog - Jenik - Against Cancer betekende dit de seizoensafsluiter op de Kawasaki Ninja ZX-6R. Rob Hartog: "Voorafgaand aan het weekend wisten we dat het lastig zou worden om de Europese titel binnen te halen. Op een tweede plaats, met acht punten achterstand op de koploper, hadden we een zeer goed weekend nodig." Het weekend begon redelijk met een 18e plaats op de samengestelde lijst van de vrije trainingen op vrijdag, echter was er vertrouwen voor de rest van het weekend; "We staan niet ver van de kop af. Daarbij hebben we een aantal punten gevonden op de baan waar verbetering mogelijk is. Dus we gaan met vertrouwen de rest van het weekend in," aldus Hartog.
Dat verbetering mogelijk was, bleek zaterdag in de kwalificatie. Er werd een verbetering van de snelste rondetijd gerealiseerd van 0.5 seconde, wat goed was voor een 15e plaats op de startgrid na de Superpole kwalificaties. Het gat naar de kop was echter nooit eerder zo klein geweest met 1.0 seconde. Dat gaf vertrouwen voor de wedstrijd. Hartog licht toe: "De motor voelt super aan. Ondanks dat de omstandigheden op de baan voor niemand perfect zijn door het lage gripniveau, hebben wij het goed voor elkaar. Ik ben er daarom van overtuigd dat we sterk kunnen zijn morgen in de race!"
De World Supersport race was de eerste wedstrijd op zondag. Om 11:30 gingen 32 coureurs van start in de race over 19 rondes, welke live te volgen was op Eurosport. Hartog pakte op zijn Jenik Performance - Front Row Components machine een goede start en kwam na een ronde als 13e door. Direct wist de Abbekerker een hoog tempo in te zetten waardoor hij met een groep in gevecht, strijdend om P6. Na 5 rondes had Rob zich omhoog weten te werken naar een 7e plaats, maar moest door een foutje weer een aantal posities prijsgeven. "Het lukte om de aansluiting te vinden bij de kopgroep, wat natuurlijk fantastisch was. Helaas kon ik de 7e plaats niet behouden, door wat problemen met terugschakelen voor de laatste bocht. Dit kostte 2 plaatsen," aldus Rob. Toch wist hij zich weer te herpakken en de aansluiting te vinden. Ondertussen was voornaamste concurrent Hannes Soomer teruggevallen naar een plek buiten de punten. Tegen het einde van de race wist Rob nog een plaats op te schuiven wat een 8e plaats betekende toen het zwart-wit geblokt gezwaaid werd. Dit betekende precies 8 punten, waarmee hij op gelijke stand zou komen met Soomer. Echter doordat de 8e plaats het beste seizoensresultaat zou zijn geweest, had dit de doorslaggevende factor geweest. Ware het niet dat Lorenzo Zanetti, rijdend vlak voor Soomer, een stuurfoutje maakte waardoor Soomer opschoof naar plaats 15. Hiermee 1 punt scorende wist de coureur uit Estland met minimaal verschil de Europese titel voor zich op te eisen. Hartog werd vice-kampioen op 1 punt.
Commentaar Rob, een dag na het weekend: "The day after.. Raceseizoen 2017 zit er op. Vorige winter had ik getekend voor de resultaten van dit seizoen. Na twee races stonden we op een gedeelde eerste plaats in het Europese kampioenschap. We hebben de rest van het seizoen gevochten, met name in de race van gister.
Winnen of verliezen ligt soms dicht bij elkaar, dat is wederom gebleken. Met 8 punten achterstand gingen we afgelopen weekend in. Het lukte om 8 punten te scoren en het beste seizoensresultaat te scoren van de Europese rijders, een 8e plaats in het WK Supersport! Twee ronden voor het eind van de race waren we op titelkoers. Door een stuurfout van een coureur kreeg onze concurrent een punt in zn schoot geworpen en hiermee lopen wij op 1 punt het Europese kampioenschap mis. Ik finish op 0.7 seconde van de nummer 7, de rijder voor mij. Over 9 races dit seizoen, van ieder een half uur, 'rijdt' het kampioenschap letterlijk en figuurlijk 0.7 sec voor mij. Onwijs zuur natuurlijk, helemaal als je terug kijkt naar de kansen waar we wel een puntje (extra) hadden kunnen scoren. Maar daar hebben we niets aan, it is what it is. That's racing and the best may win.
Wij hebben gedaan wat we konden en het seizoen in ieder geval met een knaller afgesloten! Ik ben de mensen dankbaar, onder andere mijn crew- sponsoren- fans en andere belangstellenden, die in mij (blijven) geloven, ook na een moeilijker seizoen vorig jaar. De mensen welke achter mij staan en me deze kans opnieuw hebben gegund! Feel blessed to do what I do. Thank you all, roll on World Supersport in 2018!!"
Eindstand FIM Europe Supersport Cup 2018:
1 - 28 pt. (EST) Hannes Soomer
2 - 27 pt. (NED) Rob Hartog
3 - 17 pt. (ITA) Alessandro Zaccone
Na goed begin toch teleurstelling in Magny-Cours
Tijdens de voorlaatste ronde van de FIM Europe Supersport Cup begon Rob Hartog sterk aan het weekend. In de vrije trainingen werd een goed tempo neergezet. Helaas kon Hartog deze lijn niet vasthouden. Uiteindelijk volgde daardoor teleurstelling na de race, waarin het niet lukte om punten te scoren.
In de vrije trainingen liet Rob zien het circuit van Magny-Cours goed onder de knie te hebben. In de eerste vrije training was zijn snelste rondetijd op de Kawasaki ZX-6R goed voor een 13e plaats op 1.4 sec van de snelste man. In de tweede training gooide een crash in de beginfase roet in het eten. Een groot deel van de training ging verloren, maar door hard werken van het team lukte het nog om de laatste minuten in actie te komen op de Jenik Performance - Front Row Components machine. "Vanochtend ging het super. Uiteraard wilden we hier vanmiddag een vervolg aan geven. Na de crash kon ik gelukkig nog even rijden, waarvoor dank richting mijn team voor het harde werken. Het lukte niet om mijn tijd nog te verbeteren," concludeert Rob na afloop. Een aantal coureurs wisten zichzelf nog te verbeteren, wat een 16e plaats betekende in de samengestelde vrije trainingen op de eerste dag.
Zaterdag speelden de weersomstandigheden een grote rol. De derde vrije training werd op een natte baan verreden. Onder tricky omstandigheden reed Rob de sessie safe uit op een 18e plaats. Later die dag werd de Superpole kwalificatie verreden. Inmiddels was het asfalt van het circuit in Magny-Cours langzaam aan het drogen. Alle coureurs gingen bij aanvang van de 15-minuten durende Superpole 1 van start op regenbanden. Rob kwam echter na een ronde weer binnen; "Na een ronde te hebben gereden zag ik dat er bijna droog spoor was. Om aan het eind van de sessie nog een aantal ronden te kunnen rijden, besloot ik direct binnen te komen en de regenband achter te verwisselen voor een intermediate. Dit pakte goed uit, en tegen het eind van de sessie kroop ik omhoog op de tijdenlijst." Opnieuw zat de Abbekerker dichtbij de eerste twee plaatsen, welke door mogen naar Superpole 2. Uiteindelijk was de 4e plaats het resultaat in deze sessie en hiermee miste hij nipt Superpole 2. Desondanks was de daarmee behaalde 14e positie op de startgrid zijn beste kwalificatie van het seizoen.
De zondag werd verreden onder droge, maar koude omstandigheden. In de warm up sessie voorafgaand aan de race duurde het even voor Rob het ritme te pakken had op het Franse circuit. Rob licht toe: "Mijn rondetijden in de warm up waren niet direct snel, maar we hebben de data bekeken en het is niet zo slecht als het lijkt. Op veel punten was ik net zo snel, of sneller, als vrijdag. Nu ik de kritische punten weet gaan we met vertrouwen van start in de race!". De World Supersport race was de eerste van de dag. Om 11:30 uur gingen 30 coureurs van start. Na een redelijke start werd duidelijk dat het tempo van de coureurs welke streden om de punten, te hoog gegrepen was.
"De start en eerste ronde kwam ik redelijk door, maar daarna lukte het niet om een snel tempo neer te zetten. Hierdoor werd ik door een aantal coureurs voorbij gereden, maar het lukte niet om aan te pikken. Erg frustrerend natuurlijk. Wat ik ook probeerde, het lukte gewoon niet vandaag. Om zonder punten huiswaarts te keren, terwijl we het weekend zo goed begonnen, is ronduit teleurstellend. Terwijl we de vorige race goede zaken deden voor het Europees kampioenschap, zal dit nu een lastige opgave worden. Desondanks gaan we er in Jerez gewoon weer voor!" besluit Rob na de race, waarin hij net buiten de punten finishte op P17.
Hannes Soomer, leider in het EK, pakte wel punten waardoor de achterstand nu opgelopen is naar 8 punten. De laatste race zal verreden worden van 20 t/m 22 oktober in Jerez in Zuid-Spanje.
Tussenstand FIM Europe Supersport Cup:
1 - 27 pt. (EST) Hannes Soomer
2 - 19 pt. (NED) Rob Hartog
3 - 13 pt. (ITA) Alessandro Zaccone
Seizoensfinale in Jerez de la Frontera
De seizoensfinale voor het Europees Kampioenschap staat voor de deur voor Team Hartog - Jenik - Against Cancer. Komend weekend wordt de laatste weekend gereden in de FIM Europe Supersport Cup. Rob Hartog staat momenteel op een tweede plaats met 8 punten achterstand op koploper Hannes Soomer uit Estland. Hartog reed de voorgaande jaren reeds op het Circuito de Jerez en heeft hier goede herinneringen aan de in 2015 verreden race in de EK Superstock 600 klasse.
"Ik ben gebrand op een goede afsluiter. Het circuit in Jerez ligt mij goed. We hebben nog een kans om de Europese titel binnen te halen, maar reeel gezien gaat dat lastig worden. Daarom doen we gewoon wat we altijd doen en gaan we ervoor om dit laatste raceweekend van 2017 met een mooi resultaat af te sluiten," aldus Hartog.
Volg de race LIVE op TV op zondag om 11:30 uur op het vrije kanaal van Eurosport!
Handige links
Tijdschema World Supersport - Jerez 2017
Vrijdag 20 oktober
11:00 - 12:00 Eerste vrije training
15:45 - 16:45 Tweede vrije training
Zaterdag 21 oktober
09:20 - 09:35 Derde vrije training
14:00 - 14:15 Superpole 1
14:25 - 14:40 Superpole 2
Zondag 22 oktober
09:00 - 09:15 Warm up
11:30 RACE (LIVE @ Eurosport 1)
Spanning stijgt in Magny-Cours
Van 29 september t/m 1 oktober zal de voorlaatste ronde worden van het FIM Europe Supersport Cup kampioenschap. De race zal zoals al het gehele seizoen worden verreden samen met het World Supersport. De EK ranking wordt bepaald aan de hand van de behaalde WK punten. Rob Hartog scoorde de afgelopen race in Portimao 6 WK punten met zijn tiende plaats, en wist hiermee het gat naar koploper Hannes Soomer te verkleinen tot 5 punten. De strijd om het Europese kampioenschap is dus weer helemaal open. De afgelopen twee jaar stond Hartog reeds aan de start in Magny-Cours. Volg het weekend volgens onderstaand tijdschema. De race zal LIVE worden uitgezonden op het vrije toegankelijke kanaal van Eurosport.
Handige links
Tijdschema World Supersport - Magny-Cours 2017
Vrijdag 29 september
11:00 - 12:00 Eerste vrije training
15:45 - 16:45 Tweede vrije training
Zaterdag 30 september
09:20 - 09:35 Derde vrije training
14:00 - 14:15 Superpole 1
14:25 - 14:40 Superpole 2
Zondag 1 oktober
09:00 - 09:15 Warm up
11:30 RACE (LIVE @ Eurosport 1)
Rob Hartog doet goede zaken in Portimao
Op het Autodromo Internacional do Algarve in Portimao heeft Rob Hartog zijn beste seizoensresultaat, een tiende plaats in het WK, geevenaard. Hartog kwam sterk voor de dag op het circuit met vele hoogteverschillen in Portugal en wist tevens in de Europese cup klasse de overwinning voor zich op te eisen.
In de vrije trainingen werd duidelijk dat het circuit in Portugal Hartog nog steeds goed ligt. Vrij snel werd een goede setup gevonden voor de Kawasaki ZX-6R en kon Rob zich focussen op het rijden van snelle tijden. Duidelijk werd ook dat de pijlen gericht moesten worden op een top-10 positie na de eerste twee vrije trainingen. Dit zorgt voor directe plaatsing naar Superpole 2. Rob kwam dichtbij, maar uiteindelijk 0.4 seconde te kort voor een plaats bij de snelste 10. Een 13e plaats na twee vrije trainingen was echter zeker niet teleurstellend.
Op zaterdag ging het team verder met de lijn welke op vrijdag was ingezet. In de derde vrije training werden de puntjes op de i gezet met betrekking tot de setup van de Jenik Performance - Front Row Components machine. Een 12e positie was het resultaat in deze laatste sessie voorafgaand aan de kwalificatie. Tijdens Superpole 1 hadden de coureurs welke niet direct geplaatst waren in Superpole 2, een kwartier de tijd om een snelle ronde neer te zetten. Het was in deze sessie spannend en Hartog was dichtbij een plaats bij de snelste 2, welke alsnog door kunnen naar Superpole 2. Maar uiteindelijk kwam hij opnieuw vier tienden van een seconde te kort. Een 6e plaats was het resultaat, wat een 16e startplek op de World Supersport grid betekende.
Tijdens de raceday op zondag hadden de coureurs te kampen met wat minder wind dan in de eerste twee dagen het geval was. De warmup was de laatste mogelijkheid om veranderingen aan de motor te proberen voor de race.
Rob legt uit: "We hebben nog een kleine aanpassing gedaan, in verband met de veranderde weersomstandigheden. Dit pakte goed uit en we zijn klaar voor de race!" Hartog kwam na het doven van de rode startlichten goed de eerste ronde door en wist direct een aantal plaatsen te winnen. "De eerste bochtencombinatie lukte het meteen wat plaatsen te winnen," verteld Rob. "Daarna kwam ik steeds beter in mijn ritme, en wist ik halverwege de race aansluiting te vinden bij het groepje voor mij. Dit groepje vocht om de 7e plek. Het lukte me een weg naar voren te werken, en zelfs in een ronde drie man in te halen! De Kawasaki voelde het hele weekend al top aan. Om dan uiteindelijk op de 8e plaats te rijden is fantastisch. Helaas kon ik dit niet volhouden en zakte ik twee plaatsen terug. Hierna wilde ik opnieuw een inhaalpoging inzetten, maar was de race al voorbij voordat ik het in de gaten had," aldus Hartog na de race.
Met een 10e plaats in de WK Supersport race werden 6 punten bijgeschreven op de naam van de Abbekerker en werd hij winnaar in de EK klasse. Hiermee heeft hij de achterstand in het EK verkleind van 10 naar 5 punten, met nog twee races te gaan. Rob (19 pt.) staat tweede achter Hannes Soomer (24 pt.) uit Estland. De Italiaan Alessandro Zaccone (13 pt.) staat derde. De eerstvolgende race zal zijn in Magny-Cours van 29 september t/m 1 oktober.
Raceseizoen wordt hervat in Portugal
De zevende race om de FIM Europe Supersport Cup zal van 15 t/m 17 september worden verreden op het Autodromo Portimao, aan de Algarve in Portugal. Vier weken na de laatste race op de Lausitzring is Rob Hartog, na zijn ongelukkige race daar, gebrand om een goed resultaat neer te zetten. Hartog heeft goede herinneringen aan het circuit in Portimao. In 2015 reed hij daar een van zijn beste races in de Superstock 600. Het weekend wordt zoals altijd afgetrapt met vrije trainingen op vrijdag voor Rob in de World Supersport klasse. De race zal wederom uitgezonden worden op tv, echter niet live. Eurosport 1 zend de World Supersport race uit om 22:00 uur 's avonds.
Handige links
Tijdschema World Supersport - Portimao 2017
Vrijdag 15 september
12:00 - 13:00 Eerste vrije training
16:45 - 17:45 Tweede vrije training
Zaterdag 16 september
10:45 - 11:00 Derde vrije training
13:00 - 13:15 Superpole 1
13:25 - 13:40 Superpole 2
Zondag 17 september
10:00 - 10:15 Warm up
13:00 RACE
22:00 - 22:45 Race uitzending op Eurosport 1
REV'IT! Uitrusting voor iedere gelegenheid
Rob Hartog rijdt al sinds de start van zijn wegracecarriere in REV'IT! Motorkleding. Sinds 2011 wordt hij beschermd door een pak welke voldoet aan de hoogste standaarden. Echter biedt REV'IT! meer dan alleen uitrusting voor op het asfalt.
Rob legt uit: " Om in de zomerstop fit te blijven train ik regelmatig op de crossmotor. Onze partner REV'IT! biedt ook voor deze gelegenheid de perfect uitrusting. Zo kan door het grote assortiment de ideale kleding uitgekozen worden voor deze trainingritten. Met het Sand 3 adventure pak, gecombineerd met Discovery OutDry laarzen en Adventure neckbrace heb ik de perfecte kleding welke gedragen kunnen worden onder alle omstandigheden. Tesamen met een Shoei VFX-W helm ben ik optimaal beschermd op mijn Kawasaki KX450F! "
Bekijk hier een fotoshoot van een trainingsrit van Rob Hartog op de Kawasaki KX450F crossmotor in REV'IT! uitrusting en klik hier om door te gaan naar de website van REV'IT!
Geen geluk op de Lausitzring
Van 18 t/m 20 augustus werd op de Lausitzring in het Oosten van Duitsland de vijfde race verreden van de FIM Europe Supersport Cup. De start van de wedstrijd, welke gezamenlijk met de World Supersport wordt verreden, begon voorspoedig. Helaas kende Rob Hartog weinig geluk, aangezien de race al na een bocht voorbij was.
In de vrije trainingen werd gezocht naar het juiste ritme op de Lausitzring. In de gezamenlijke uitslag van de eerste twee vrije trainingen stond Hartog op een 20e plaats in het totaalveld van de WK Supersport en als derde geclassificeerd in de FIM Europe Supersport Cup. In de derde vrije training werd progressie geboekt ten opzichte van de voorgaande dag en een 15e totaalplaats was het resultaat. Goede moed werd begonnen aan de kwalificatie, waar opnieuw een verbetering van de snelste rondetijd werd gerealiseerd. De onderlinge verschillen waren erg klein, maar meer dan een 19e plaats zat er in de kwalificaties niet in.
De warm up sessie op zondagmorgen, waar eventuele aanpassingen voor de laatste maal voor de race aan de tand kunnen worden gevoeld, werd direct een goed ritme neergezet met een 15e tijd als gevolg. Nagenoeg dezelfde rondetijd werd gereden als in de kwalificatie, waarbij wat rondetijd betreft de aansluiting werd gevonden bij de top-10. Tijdens de World Supersport race om 11:30 op zondag kwam Hartog goed weg op zijn Kawasaki ZX6-R met Jenik Performance en Front Row Components. Direct werd vanaf de zevende startrij een flink aantal posities gewonnen. Net buiten de top-10 dook Rob de eerste bocht in, echter was het dringen. Een touche was het gevolg, waarbij helaas het noodlottige gevolg was dat de clip-on afbrak.
Commentaar Rob: "Na super weg te zijn gekomen van mijn startplaats, zag ik dat het dringen zou worden in de eerste bocht. Op het laatste moment zag ik een botsing aankomen met iemand die vanaf de binnenkant de bocht in dook. Ik zette mij schrap en kon overeind blijven, maar helaas brak mijn stuurhelft af tijdens deze collisie. Gefrusteerd stuurde Hartog zijn motor de pits in en was zijn race voorbij. "Onwijs balen," vervolgt Hartog. "Als je vervolgens de rondetijden en het verloop vanuit de pitbox moet volgen, is frustrerend. Helemaal als je weet dat een goed resultaat er zeker in had gezeten, aangezien onze pace gewoon goed was en gezien de goede start. Maar helaas, dit kan ook gebeuren tijdens racen. Wij gaan er weer voor in Portimao over vier weken, waar we in 2015 super voor de dag kwamen."
Opnieuw volgt er een kleine zomerstop. De volgende race zal verreden worden van 15 t/m 18 september in Portimao, aan de Algarve in Portugal. In het Europese klassement staat Rob nu op een gedeelde derde plaats (samen met Alessandro Zaccone) met 11 punten achterstand op Hannes Soomer.
Double win @ IDM Assen!
Na vier weken zomerstop stond er in het weekend van 11 t/m 13 augustus weer een wedstrijd op het programma. Er werd deelgenomen aan het IDM in Assen, wat tevens meteen de laatste
wedstrijd op Nederlandse bodem was van 2017. Als gaststarter ging Rob Hartog van start in de Supersport 600 klasse. Het bleek een succesvol weekend te worden. Hartog domineerde alle
trainingssessies en won daarnaast beide races. Dit weekend werd mede mogelijk gemaakt door de Club van 100 en 250 leden, waarvan er weer vele aanwezig waren.
In de twee vrije trainingen op vrijdag werd de snelste tijd op de klokken gezet. De eerste training werd nog verreden onder opdrogende omstandigheden, maar de rest van de dag was
het droog. Op de vrijdagmiddag werd de eerste kwalificatie al verreden. De voorlopige pole werd opgeeist op een droge baan, met bijna een halve seconde voorsprong. Op
zaterdagochtend stond de tweede kwalificatie gepland, echter konden de tijden van vrijdag niet meer verbeterd worden door regenval en een hierbij ontstaan nat TT Circuit. Pole
position dus voor de beide races.
De eerste race werd verreden op zaterdagmiddag. Na het doven van de rode startlichten ging Hartog er snel vandoor op zijn Jenik Performance Kawasaki met Front Row Components. Hij
wist in de eerste paar ronden direct een gat te slaan en zijn voorsprong op te bouwen. Na 13 ronden won Rob de race met bijna 5 seconde voorsprong. Op zondagmiddag stond race 2
gepland. Ook tijdens deze race kwam Rob goed weg. Dit keer lukte het niet om een gaatje te slaan. Thomas Gradinger, Vasco van der Valk en Kevin Wahr volgden. Er ontstond een
spannende strijd om de winst. Halverwege de race zakte de Abbekerker af naar de tweede en derde plaats, maar in de slotfase wist hij zich te herpakken. De kop werd weer overgenomen
en uiteindelijk bij het vallen van de finishvlag werd de race met een miniem verschil gewonnen.
Tijdens dit weekend had het team de beschikking over de VIP-box van Kawasaki Benelux, waar het team haar sponsoren, partners en supporters kon ontvangen. We danken iedereen voor
zijn of haar support tijdens dit perfecte weekend! Dit weekend hebben we tevens extra sponsoring mogen ontvangen van Motoport Leek en Hans Adams veegservice, waarvoor onze
hartelijke dank.
Tweede seizoenshelft World Supersport - Lausitzring
De lange zomerstop van de World Supersport races is voorbij. Het IDM in Assen was een perfecte voorbereiding voor de tweede seizoenshelft, welke begint in het weekend van 18 t/m 20 augustus op de Duitse Lausitzring. Het team zal woensdag alweer afreizen naar het Oosten van Duitsland. De race zal LIVE te volgen zijn op zondag 20 aug op Eurosport 1 vanaf 11:30 uur!
Handige links
Tijdschema World Supersport - Lausitzring 2017
Vrijdag 18 augustus
11:00 - 12:00 Eerste vrije training
15:45 - 16:45 Tweede vrije training
Zaterdag 19 augustus
09:20 - 09:35 Derde vrije training
14:00 - 14:15 Superpole 1
14:25 - 14:40 Superpole 2
Zondag 20 augustus
09:00 - 09:15 Warm up
11:30 RACE (LIVE @ Eurosport 1)
Gaststart tijdens IDM Assen
Na een lange zomerstop staat de eerstvolgende WK Supersport race gepland van 18 t/m 20 augustus op de Lausitzring. Om goed voorbereid deze wedstrijd in te gaan, zal Team Hartog -
Jenik - Against Cancer aan de start verschijnen tijdens de Duitse IDM races op het TT Circuit in Assen, van 11 t/m 13 augustus.
Rob Hartog zal op de Kawasaki Ninja ZX-6R als gastrijder deelnemen in de Supersport 600 klasse. Er staan twee races op het programma, waarvan een op zaterdag.
Club van 100/250
De trouwe en enthousiaste leden van de Club van 100/250 maakt het mogelijk om uitstapjes, naast het EK seizoen, te realiseren. Wij danken onze sponsors daarvoor.
Handige links
Tijdschema IDM Supersport 600 - Assen 2017
Vrijdag 11 augustus
10:15 - 10:35 Eerste vrije training
13:50 - 14:10 Tweede vrije training
16:50 - 17:15 Eerste kwalificatie
Zaterdag 12 augustus
11:00 - 11:25 Tweede kwalificatie
15:35 RACE 1
Zondag 13 augustus
11:30 - 11:40 Warm up
14:55 RACE 2
Nieuwsbrief juli
Circuitdag Against Cancer - 12 juli
Team Hartog doneert € 9.000,- aan Against Cancer
Op woensdag 12 juli vond de jaarlijkse circuitdag plaats van Against Cancer. Door de inzamelacties van Team Hartog en de grote inbreng van een ieder, hebben we op deze dag
maarliefst € 9.000,- kunnen doneren! Dit leverde voor het vierde jaar de wisselbeker op voor het hoogst opgehaalde bedrag! Rob Hartog schreef hierover een column voor Dutch
Motorsport, klik hieronder om de column te
lezen en de ervaring van deze dag. We willen iedereen bedanken voor zijn of haar bijdrage!
Column Rob Hartog: 'Een glimlach tijdens een moeilijke race'
"In 2011, ons eerste jaar in de wegracesport, kwam per toeval de circuitdag van Stichting Against Cancer bij ons onder de aandacht. We waren een dag te vroeg op het TT Circuit,
voorafgaand aan een wedstrijdweekend. Op die dag vond deze jaarlijkse circuitdag plaats. We stonden versteld van hetgeen er toen werd georganiseerd en het raakte ons. Vanaf dat
moment wisten we dat ook wij hier deel uit van wilden maken."
LEES MEER ...
Zomerstop
Op 15 juli werd een race verreden in de Open Wegrace Cup, op het TT Circuit in Assen, om de zomerstop te onderbreken. Na de kwalificaties als snelste te hebben afgerond en dus vanaf
pole te mogen starten, werd uiteindelijk de race later op de middag gewonnen. Hierna volgt een pauze van vier weken tot de volgende race. Deze is het IDM in Assen, van 11 t/m 13
augustus. Dit is tevens de laatste race van het jaar op Nederlandse bodem. Hierna zullen de Europese World Supersport wedstrijden verder worden aangevangen, te starten met de race
op de Lausitzring van 18 t/m 20 augustus.
1-2 tijdens IDM Zolder
Team Hartog - Jenik - Against Cancer stond tijdens de tweede race van het Duitse IDM kampioenschap aan de start in de Supersport klasse middels een wildcard deelname. Rob Hartog
reed deze race mee om race ritme op te doen tijdens de zomerstop van de Europese Supersport races. Tijdens dit weekend konden er een drietal vrije trainingen worden afgewerkt, twee
kwalificaties alsook twee races. Met een overwinning en een tweede plaats kan het team tevreden huiswaarts keren.
Jenik Performance had speciaal voor dit weekend de Kawasaki ZX-6R met Front Row Components geprepareerd volgens IDM Supersport (stock) reglement. In de vrije trainingen werd gezocht
naar een goede setup op het circuit van Zolder, waarbij hard remmen voor de vele chicanes centraal staat. Op vrijdag werd reeds de eerste kwalificatie verreden, waarbij een
voorlopige derde plaats op de klokken werd gezet. Zaterdagochtend stond de tweede kwalificatie op het programma voor de eerste race werd verreden op zaterdagmiddag. De snelste tijd
van de eerste kwalificatie werd door Hartog aangescherpt, echter zakte hij ondanks dat terug naar een 6e plaats voor de startopstelling.
Na de start van de eerste race werd de wedstrijd aangevangen in de top-4 en ontstond een leuke kopgroep. Geen van allen kon wegrijden en de rangschikking bleef rondenlang hetzelfde.
Toen twee derde van de race was verreden zette Rob een aantal inhaalpogingen in en dit leidde ertoe dat hij binnen drie ronden was opgeklommen van P4 naar de koppositie. In de
laatste bocht deed Thomas Gradingen nog een poging om deze over te nemen, maar uiteindelijk trok Rob aan het langste eind en wist als winnaar de finish te passeren.
Race twee begon voorspoedig en direct werd vanaf startpositie P6 een aantal posities gewonnen, om als tweede door te komen na een ronde. Opnieuw was het Thomas Gradinger die voorin
te vinden was en nu direct een hoog tempo in wist te zetten. Het duurde een aantal ronden voordat Hartog in zijn ritme kwam en hierdoor zakte hij wederom terug naar P4. Halfweg de
race wist hij toch het tempo op te voeren en zich naar voren te werken. Aangekomen op plaats 2 werd het gat naar Gradinger de laatste ronden kleiner en kleiner, maar uiteindelijk
finishte Rob twee seconden achter de leider op de tweede plaats.
Als gastrijder krijgt Hartog geen punten uitgekeerd voor het IDM kampioenschap. Rob: "Tijdens de races was er een mooie strijd met de andere coureurs voor de prijzen. Helaas net
geen tweede overwinning in race twee, omdat ik het in de beginfase liet liggen. Desondanks was het een goed weekend en kijken we uit naar onze volgende deelname in dit
kampioenschap, het IDM in Assen."
OW Cup 15 juli / Circuitdag Against Cancer 12 juli
Eerst volgt nog de OW Cuprace op 15 juli, waarbij word gestart in het NK Supercup 600 (klik
hier voor het tijdschema van zaterdag 15 juli). Tevens vindt op woensdag 12 juli de jaarlijkse circuitdag van Against Cancer plaats, waarbij het geld wordt gedoneerd wat is
opgehaald met de veiling tijdens de teampresentatie. Voor livestreams gedurende de dag, bezoek de
facebookpagina van Rob Hartog #47
Hartog van start in IDM dankzij Club van 100/250
Van donderdag 6 juli t/m zondag 9 juli staat de tweede race op het programma van het Duitse IDM kampioenschap. Om niet stil te zitten tijdens de zomerstop heeft Team Hartog - Jenik
- Against Cancer zich ingeschreven in de Supersport 600 klasse. Hartog zal op een Kawasaki ZX-6R uitkomen welke volgens IDM reglementen is geprepareerd.
Club van 100/250
Om het racen op Europees niveau mogelijk te maken, hebben wij het geluk al jarenlang te worden ondersteund door enthousiaste en trouwe sponsors. Daar hoort ook de Club van 100 en
250 bij. Racefans welke Rob Hartog een warm hart toedragen brengen op deze manier hun steun uit. Door deze extra sponsors kunnen wij deelnemen aan meer dan alleen de Europese races,
zo ook deze IDM race in Zolder.
Klik hier voor meer info over de Club van 100/250 en alle leden. Mocht u zich aan willen melden, of nog niet betaald hebben,
kan dat via rekeningnummer NL23 RABO 1333 2762 81 t.n.v. R. Hartog. Een factuur is ook mogelijk. Wijzigingen graag via swow@robhartog.nl
Wij danken al onze leden hartelijk voor het mogelijk maken van de extra IDM race!
Handige links
Tijdschema IDM Supersport 600 - Zolder 2017
Donderdag 6 juli
09:35 - 10:00 Eerste vrije training
14:00 - 14:20 Tweede vrije training
Vrijdag 7 juli
14:05 - 14:25 Derde vrije training
16:35 - 17:00 Eerste kwalificatie
Zaterdag 17 juni
10:00 - 10:25 Tweede kwalificatie
15:30 RACE 1
Zondag 18 juni
10:40 - 10:50 Warm up
14:50 RACE 2
Ondanks wisselvalligheid in Misano toch WK-punten
Van 16 t/m 18 juni werd de 5e race verreden van de FIM Europe Supersport Cup, welke werd verreden in een gecombineerde race met het WK
Supersport. Rob Hartog liet op vrijdag zien goed de weg te weten op het Misano World Circuit, door poleman Sofuoglu tot op 1.0 seconde te
benaderen. Door een mindere kwalificatie op zaterdag echter, werd het een lastige opgave voor de race. Uiteindelijk lukte het toch om op de Jenik Performance - Front Row Components
Kawasaki punten te scoren met een 13e plaats.
Tijdens de eerste twee vrije trainingen was het plan om bij de snelste tien coureurs te eindigen, om zo een directe plaatsing te verdienen
voor Superpole 2. In de eerste vrije training noteerde Hartog een tijd van 1'40.971, welke goed was voor een 17e tijd op 1.5 sec van de
snelste man. In de tweede vrije training werd nog wat gevonden en de snelste tijd aangescherpt naar 1'40.151 op slechts 1.0 seconde van
snelste man Kenan Sofuoglu. Toch was dit niet genoeg voor een plaats bij de eerste tien. P16 was het resultaat.
Op zaterdag werd de derde en laatste vrije training verreden alvorens de Superpole kwalificatie van start ging. Hier werden nog wat
laatste dingen geprobeerd om de puntjes op de i te zetten. In Superpole 1 hadden de World Supersport coureurs een kwartier de tijd om een
snelle tijd neer te zetten. Het lukt helaas niet om het goede ritme van de eerste dag een vervolg te geven. Verder dan een tijd van
1'41.070 kwam Rob niet en dit resulteerde in een 24e totaalplaats in de kwalificatie, als derde EK coureur.
Met deze positie op de startgrid werd het duidelijk dat het geen makkelijke wedstrijd zou worden. Voor de wedstrijd was er nog een
kwartier tracktime en tijdens deze sessie liet Rob zien goed te hebben geslapen. Met een snelste tijd van 1'40.167 liet hij zien klaar te
zien voor de race. Tijdens de 19 ronden tellende race kwam Rob goed weg op zijn Ninja ZX-6R en wist een aantal plaatsen te winnen. Door gedrang in de eerste bochtencombinatie ging
dit voordeel direct weer verloren. P23 was de positie tijdens de eerste doorkomst. Wat volgde was een inhaalrace.
Commentaar Rob: "Het lukte in de beginfase jammer genoeg niet om direct de snelheid te vinden die we nodig hadden. Hierdoor had ik moeite om snel naar voren te rijden. Ronde voor ronde lukte het om het tempo op te voeren en naar voren te rijden. De motor voelde erg goed en ik kon profiteren van de lengte van de race. Ik hield tempo, ook de laatste ronden. Hierdoor lukte het om zelfs de laatste ronde nog een positie te winnen. Met een 13e plaats hebben we de slechte kwalificatie redelijk hersteld, maar doet je ook beseffen wat er anders misschien mogelijk had geweest. We gaan eraan werken om dit te verbeteren in de volgende races!"
In de tussenstand van het EK is Hannes Soomer uitgelopen met een totaal van nu 20 punten. Hartog staat tweede met 13 punten, voor Zaccone met 11 punten. Er volgt nu een lange zomerstop voor de World Supersport coureurs. De volgende race is van 18 t/m 20 augustus op de Lausitzring. In de tussentijd zit Team Hartog niet stil. De eerstvolgende wedstrijd staat dan ook gepland van 7 t/m 9 juli, tijdens het IDM in Zolder.
WorldSSP hervat Europese reeks met race 5 in Misano
De Europese reeks van races van het World Supersport in het weekend van 16 t/m 18 juni hervat, met de vijfde race op het "Misano World Circuit Marco Simoncelli". Het circuit aan de
Adriatische kust, vlakbij Rimini is de voorgaande jaren ook gastheer geweest van het World Superbike kampioenschap. Rob Hartog maakte op dit circuit in 2015 zijn debuut in de
Superstock 600 klasse.
Rob: "Na een wat minder weekend op Donington Park zijn we gebrand om weer een goed resultaat neer te zetten. Terugkijkend op de eerste wedstrijden van het seizoen is er alle
vertrouwen dat dit moet lukken. De motor werkt goed en we voelen ons hier thuis. Vanaf de eerste sessie op vrijdag gaan we er tegen aan!"
Handige links
Tijdschema World Supersport - Misano 2017
Vrijdag 16 juni
11:00 - 12:00 Eerste vrije training
15:45 - 16:45 Tweede vrije training
Zaterdag 17 juni
09:20 - 09:35 Derde vrije training
14:00 - 14:15 Superpole 1
14:25 - 14:40 Superpole 2
Zondag 18 juni
09:00 - 09:15 Warm up
11:30 RACE (LIVE @ Eurosport 2)
Kijkje in de keuken
Klik hier voor het verhaal.
Moeilijk raceweekend op Donington Park
De vierde race van het FIM Europe Supersport Cup is van 26 t/m 28 mei verreden op Donington Park in Engeland. Voor Rob Hartog werd het een moeilijk weekend op de Jenik Performance
Kawasaki ZX-6R met Front Row Components, waarbij niet de progressie kon worden gemaakt waar op gehoopt was. Door een vroege valpartij in de kwalificatie werd vooraf al duidelijk dat
het een lastige opgave zou worden om een goed resultaat te scoren in de race, met een 30e startplaats. Een 19e positie in de race was dan ook het maximaal haalbare.
In de vrije trainingen werd gezocht naar een goed ritme op het snelle Donington Park circuit. De ervaring van vorig jaar op dit circuit bleek te helpen, omdat Hartog het moeilijkste
gedeelte (sector 1 met o.a. de Craner curves) goed onder knie bleek te hebben. Vooral aan de laatste sector moest gewerkt worden. Een 23e plaats was het gecombineerde resultaat van
de vrije trainingen op dag 1. Een plan werd gemaakt voor dag 2 en duidelijk werd waar aan gewerkt moest worden.
Vlak voor de derde vrije training viel er wat regen. Dit zorgde voor een natte baan in deze sessie, welke uiteindelijk werd afgesloten als 21e. Door de regen kon op het circuit niet
volledig gewerkt worden aan de besproken punten. Desondanks waren er toch een aantal rijtechnische factoren welke alsnog konden worden toegepast. De kwalificatie volgde later die
dag, waarin een goede rondetijd belangrijk is voor de start van de race op zondag maar tevens om het juiste ritme te vinden waar naar werd gezocht. Lang kon hier niet aan worden
gewerkt, een valpartij gooide roet in het eten. Al in de tweede geklokte ronde verloor Hartog de voorkant voor de 'Fogarty Esses', wat het einde van de sessie betekende en een
matige 30e startplaats voor de race.
Over de gereden sprintrace van 13 ronden zei Hartog het volgende: "Mijn start was redelijk, maar toch kan ik niet zeggen dat ik lekker gereden heb. Even kwam ik in een beter ritme en wist ik het tempo op te voeren. Maar het lukt niet om dit tempo constant vast te houden. Ik kwam in strijd met een groep om een plaats in de top-20. Het lukte om naar het einde van de race een aantal plaatsen te winnen, om uiteindelijk als 19e te finishen. We gaan de volgende race opnieuw hard werken om direct vanaf de start van het weekend snel te zijn. Dat lukte dit weekend niet, daarbij hielpen twee crashes ook niet mee en heb ik mijn crew wat werk bezorgd. Maar gezien de resultaten en snelheid van de Ninja ZX-6R in de eerste drie races zijn we er van overtuigd dat we in Misano weer mee kunnen strijden om de punten!"
De tussenstand voor de FIM Europe Supersport Cup is als volgt: 1. Hannes Soomer, 13 punten; 2. Rob Hartog, 10 punten; 3. Alessandro Zaccone, 6 punten. De volgende wedstrijd vindt plaats van 16 t/m 18 juni in Itali� (Misano).
Race 4: Donington Park
De vierde race voor de FIM Europe Supersport Cup zal worden verreden tijdens de World Superbike ronde op Donington Park. Van 26 t/m 28 mei zal Rob Hartog gaan strijden voor een goed resultaat in de World Supersport race. Het team is gebrand om de progressie van de afgelopen races verder door te trekken. Hartog komt voor de tweede maal in actie op Donington Park, na vorig jaar reeds kennis te hebben gemaakt met het circuit in de Superstock 1000 klasse.
Handige links
Tijdschema World Supersport - Donington Park (Nederlandse tijd)
Vrijdag 26 mei
12:00 - 13:00 Eerste vrije training
16:45 - 17:45 Tweede vrije training
Zaterdag 27 mei
10:45 - 11:00 Derde vrije training
13:00 - 13:15 Superpole 1
13:25 - 13:40 Superpole 2
Zondag 28 mei
10:00 - 10:15 Warm up
13:00 RACE (Live @ Eurosport 2)
Hartog laat ook in Imola snelheid zien
Rob Hartog heeft tijdens de derde race voor de FIM Europe Supersport cup laten zien ook naast Assen snelheid te hebben in het sterke internatinale deelnemersveld. In Italie was de
coureur uit Abbekerk regelmatig terug te zien in de top-15 op de Ninja ZX-6R. Na een hectische wedstrijddag leek het er naar uit te zien dat Hartog de laatste punt zou pakken in de
World Supersport, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met een 17e plaats en een 3e plaats in het Europees Kampioenschap.
Het weekend werd afgetrapt met twee vrije trainingen op vrijdag. De eerste vrije training verliep niet geheel naar wens. Dit was een rommelige sessie door diverse problemen welke
optraden tijdens de 60 minuten durende sessie. Hierdoor kon niet vrijuit worden gereden en met een snelste tijd van 1'56.360 was een 30e plaats het resultaat in het WK en een 6e
plaats in het EK. Gelukkig werd tijdens de tweede vrije training flinke progressie geboekt en de snelste tijd verbeterd naar 1'53.952, wat goed was voor een 22e plaats overall en 3e
in het EK.
Op zaterdag stond er voor de kwalificatie nog een derde vrije training op het schema. Hartog toonde aan dat hij het "Autodromo Enzo e Dino Ferrari Imola" steeds beter onder de knie
kreeg. De snelste rondetijd bedroeg 1'53.500 op 1.5 seconde van de kopman. Daarmee was hij als 11e geklasseerd in het WK en 2e in het EK, wat vertrouwen gaf in aanloop naar de
kwalificatie.
De kwalificatiesessie bestaat uit Superpole 1 en Superpole 2. De snelste 10 coureurs uit de eerste twee vrije trainingen gaan direct door naar Superpole 2. De overige coureurs
rijden Superpole 1, waar nog twee plaatsen kunnen worden verdient voor Superpole 2. Rob startte dus in Superpole 1. Kans om door te gaan naar Superpole 2 was hier zeker aanwezig,
maar uiteindelijk lukte het op slechts 0.18 seconde niet om bij de snelste twee geclassificeerde rijders te komen. Een 5e plaats was het resultaat in Superpole 1, en gezien de 10
overige coureurs welke al in Superpole 2 zaten betekende dit een 15e totaalplaats in de kwalificatie en op de grid. Het verschil was 1.3 seconde met pole-setter PJ Jacobsen.
Toen op de 'raceday' op zondag de initiele start op het punt stond te beginnen voor een race over 19 ronden, werd het teken 'Start Delayed' gegeven aangezien er een motorblok was
geploft in de warm-up lap. Een herstart was het gevolg. Tijdens deze herstart kwam Hartog redelijk weg en ving de wedstrijd aan binnen de punten. Echter al na een ronde werd de race
stilgelegd door een valpartij waardoor de baancondities niet meer toelaatbaar waren. Opnieuw volgde een herstart, welke nog beter uitpakte dan de vorige. Op de Jenik Performance -
Front Row Components Kawasaki werden maarliefst 5 plaatsen gewonnen en de race begonnen op een 10e plaats. Lang duurde het niet, voordat opnieuw de race werd stilgelegd. Drie ronden
waren verreden. Het plan was vervolgens om een sprintrace te hervatten over 11 ronden. Echter vanwege de tijdsdruk werd deze race gepland na de WorldSBK race. Toen drie uur later
dan de oorspronkelijk geplande tijd de definitieve race eindelijk kon worden gestart, won Rob een positie met de start. Gedurende de 11 resterende ronden werd gestreden om een
plaats in de top-15, welke uiteindelijk uit handen werd gegeven in de laatste ronde van de wedstrijd.
Commentaar Rob: "Tijdens de wedstrijd kon ik niet helemaal lekker in mijn ritme komen, wat ervoor zorgde dat ik hard moest strijden voor een plaats bij de eerste 15 en WK punten. Toen het lukte om wat sneller rond te gaan, kreeg ik problemen met de motor. Een technisch mankement zorgde ervoor dat ik moeilijk terug kon schakelen. Bij het ingaan van de laatste ronde had ik de 15e positie in handen in het WK en de 2e in het EK. Helaas miste ik in de laatste ronde tweemaal een bocht volledig. Dit kostte mij twee plaatsen, waardoor een 17e plaats in het WK en een 3e plaats in het EK het eindresultaat was. Natuurlijk baal ik van deze laatste ronde. Maar we hebben genoeg positieve dingen om mee naar huis te nemen. Het gehele weekend hebben we laten zien de snelheid van dit veld aan te kunnen, ook elders in Europa. Dat geeft vertrouwen voor de volgende race!"
In de tussenstand voor de FIM Europe Supersport Cup staat Hartog tweede, vier punten achter Hannes Soomer. De volgende wedstrijd vindt plaats van 26 t/m 28 mei in Engeland, op het circuit Donington Park.
Team Hartog in goed ritme naar Imola
Winst in OW Cup 6 mei
Tijdens de tweede OW Cuprace van 2017 heeft Rob Hartog de race weten te winnen. Het goede ritme kon meegenomen worden na de 10e plaats in het WK Supersport de week ervoor.
Weinig rust is er echter, aangezien de volgende race van het World Superbike kampioenschap op de planning staat van 12 t/m 14 mei. De derde race voor de FIM Europe Supersport Cup
zal worden verreden op het 'Autodromo Enzo e Dino Ferrari' in Imola (Italie). Na de goede resultaten van de eerste races heerst het gevoel dat het juiste ritme weer is gevonden. Met
vertrouwen reist het team dus af naar Imola, om te knokken voor een goed resultaat in de Supersport klasse.
Handige links
Tijdschema World Supersport - Imola
Vrijdag 12 mei
11:00 - 12:00 Eerste vrije training
15:45 - 16:45 Tweede vrije training
Zaterdag 13 mei
09:20 - 09:35 Derde vrije training
14:00 - 14:15 Superpole 1
14:25 - 14:40 Superpole 2
Zondag 14 mei
09:00 - 09:15 Warm up
11:30 RACE (LIVE @ Eurosport 2)
Start in OW Cup 6 mei dankzij 'Club van' sponsors
Op zaterdag 6 mei vindt de tweede race plaats van de Open Wegrace Cup. Na het succes van vorige week tijdens de World Supersport race in Assen, zal Rob Hartog dit weekend wederom
rijden op het TT Circuit dankzij de steun van de Club van 100 en 250 sponsors. Er worden twee kwalificaties en een race gereden op de zaterdag. Bekijk onderaan het tijdschema voor
de SuperCup 600.
Club van 100/250 sponsors
Om het racen op Europees niveau mogelijk te maken, hebben wij het geluk al jarenlang te worden ondersteund door enthousiaste en trouwe sponsors. Daar hoort ook de Club van 100 en
250 bij. Racefans welke Rob Hartog een warm hart toedragen brengen op deze manier hun steun uit. Door deze extra sponsors kunnen wij deelnemen aan meer dan alleen de Europese races,
zo ook de OW Cuprace op 6 mei.
Onderstaand staan onze leden weergegeven. Mocht u nog niet betaald hebben, of wilt u zich juist als nieuw lid aanmelden, kan dat via rekeningnummer NL23 RABO 1333 2762 81 t.n.v. R.
Hartog. Wijzigingen graag via swow@robhartog.nl . Klik hier voor meer info over de Club van 100/250.
Wij danken al onze leden hartelijk voor het mogelijk maken van de extra OW Cupraces!
Tijdschema OW SuperCup 600
Zaterdag 6 mei
09.18 - 09.33 Eerste kwalificatie
11.11 - 11.31 Tweede kwalificatie
14.25 - 15.00 RACE
Handige links
Rob Hartog toont zich sterk in thuisrace
Tijdens de Nederlandse ronde van de World Superbike heeft Rob Hartog zijn tweede race gereden in de World Supersport klasse met de Jenik Performance Kawasaki ZX-6R met Front Row
Components - K-Tech vering. Hartog toonde zich het gehele weekend sterk door in alle trainingssessies binnen de top-15 te eindigen met als hoogtepunt een 10e plaats in de race en
een 1e plaats in het Europese klassement!
Op vrijdag werd het weekend afgetrapt met twee vrije trainingen. In de beginfase van de eerste vrije training werd duidelijk dat Hartog goed de weg wist te vinden op het TT Circuit
in Assen. De coureur uit Abbekerk was lange tijd te vinden in de top-5 met een snelste tijd van 1'41.086. In de slotfase wisten veel andere coureurs hun tijd nog te verbeteren wat
betekende dat Hartog terugzakte naar een 15e plaats. In de tweede vrije training wist Hartog zijn rondetijd met bijna een seconde te verbeteren naar 1'40.186, het gat naar de kopman
werd hierdoor verkleind naar 1.2 seconde. De onderlinge verschillen zijn zoals altijd erg klein, zo was de verbetering in positie minder groot; plaats 14 was het resultaat van deze
rondetijd. De achterstand op bijvoorbeeld de nummer 6 was slechts 3 tienden van een seconde.
Op zaterdagochtend vond er nog een derde en laatste vrije training plaats, welke niet meer mee telt voor de Superpole. Rob liet zien goed wakker te zijn door al in zijn tweede ronde
zijn tijd van vrijdag te verbeteren, en de 1'40 barriere te doorbreken. Een snelste tijd van 1'39.929 was goed voor een 7e positie. Omdat Rob zich niet in de top-10 wist te mengen
in de gecombineerde uitslag van dag 1, moest worden gestart in Superpole 1. De snelste 10 van vrijdag mogen starten in Superpole 2, en daar komen de snelste twee coureurs van
Superpole 1 nog bij. Dit was dan ook het doel, omdat een start op de voorste vier startrijen dan werd gerealiseerd (top-12). Het lukte Rob niet om zijn tijd ten opzichte van FP3 nog
aan te scherpen. Een vijfde positie was het resultaat met een rondetijd van 1'39.937, wat in de totaaluitslag van de kwalificatie een 15e plaats op de startgrid betekende.
Met deze plaats op de startgrid was er van alles mogelijk. Dit was al een verbetering van 8 posities ten opzichte van de eerste race in Aragon. De World Supersport race ging om
klokslag 11:30 uur van start als eerste race van de dag. Na een goede start op de Ninja ZX-6R wist Hartog direct wat posities te winnen. Wat daarna volgde was een spannende race in
gevecht om een top-10 klassering.
Rob licht toe: "Ik dook goed de Haarbocht in wat ervoor zorgde dat ik op plaats 11 of 12 kwam te rijden. Vervolgens kreeg ik een beuk in de Strubben van Niki Tuuli waardoor ik helaas drie posities verloor. Daarna herpakte ik gelukkig en wist ik weer naar voren te rijden. Een strijd ontstond met Tuuli, Hannes Soomer, Kyle Smith en Kyle Ryde. In het midden van de race raakte ik even uit mijn ritme waardoor ik weer wat terugzakte. Ik had tot dusver op plaats 11 t/m 14 gelegen. Gelukkig lukte het om het tempo weer op te pakken en een sterke slotfase te rijden. Hierdoor wist ik zelfs Kyle Ryde nog te pakken welke in de groep voor ons reed en in de laatste ronde tevens Kyle Smith. In de Geert Timmer bocht was ik van plan Christian Gamarino op plaats 9 er nog uit te remmen, maar dit bleek niet haalbaar. Een 10e plaats op 0.1 sec van P9 was het resultaat! Helemaal super en hiervoor wil ik mijn crew wederom bedanken. Om weer 6 WK punten te scoren en een overwinning in de FIM Europe Supersport Cup is fantastisch, helemaal voor ons thuispubliek en alle mensen die zijn afgereisd om onze race bij te wonen!"
Het WorldSBK weekend in Assen trok met totaal 54.000 toeschouwers 4.000 mensen meer dan vorig jaar. Daarnaast was het gezellig druk in de hospitality van Team Hartog - Jenik - Against Cancer. Vele sponsors, fans en belangstellenden waren getuige van de puike prestatie. We willen iedereen bedanken voor de hartverwarmende reacties en support! Zaterdag 6 mei zal Rob weer deelnemen aan de OW Cuprace op het TT Circuit in Assen, iedereen is hierbij van harte welkom met een gratis toegankelijk paddock.
Hartog klaar voor thuisrace in Assen
Rob Hartog is met zijn Team Hartog - Jenik - Against Cancer klaar voor de tweede race van de FIM Europe Supersport Cup, welke zal worden gehouden op vertrouwde grond. Het TT Circuit in Assen heeft van 28 t/m 30 april het World Superbike weekend te gast, waaronder de race in de World Supersport. In deze klasse zal Hartog deelnemen, met een aparte klassering in de eerder genoemde Europese Cup. Het vertrouwen is aanwezig om een goed resultaat neer te kunnen zetten voor de thuisfans, na een goede eerst race in Aragon met een 12e plaats in het WK Supersport en een 2e plaats in de FIM Europe Supersport Cup.
Handige links
Tijdschema World Supersport - Assen
Vrijdag 28 april
11:00 - 12:00 Eerste vrije training
15:45 - 16:45 Tweede vrije training
Zaterdag 29 april
09:20 - 09:35 Derde vrije training
14:00 - 14:15 Superpole 1
14:25 - 14:40 Superpole 2
Zaterdag 30 april
09:00 - 09:15 Warm up
11:30 RACE (LIVE @ Eurosport)
WK punten voor Rob Hartog in debuutrace World Supersport
Tijdens de eerste wedstrijd van het World Superbike kampioenschap op Europese bodem, heeft Rob Hartog gedebuteerd in de World Supersport klasse. Tijdens de trainingssessies werd een
goede basis setup gezocht op het Spaanse MotorLand Aragon. Echter dit verliep niet helemaal vlekkeloos, mede door wisselende weersomstandigheden. De Team Hartog-Jenik-Against Cancer
coureur wist na een klasse race te finishen op een 12e plaats en hiermee vier punten te scoren voor het WK Kampioenschap.
Op vrijdag werd aangevangen met tweemaal een vrije training van een uur. Tijdens de eerste training was het gevoel op MotorLand Aragon verre van optimaal. Er werd hard
gezocht naar het juiste gevoel en afstelling. "Het lukte nog niet om lekker rond te rijden. Misschien kwam dat deels door wat spanning. Aan het einde van de sessie wist ik, door
zelf wat relaxter te rijden, toch een nette tijd op te klokken te zetten", klonk Hartog. Een snelste tijd van 1'57.169 was goed voor een 19e tijd op de ranglijst. Gestreden
wordt tevens voor de FIM Europe Supersport Cup, waar coureurs aan deelnemen welke alleen de Europese rondes meerijden in de WK Supersport. In deze Europese Cup was Rob de derde
geklasseerde coureur op de Kawasaki Ninja ZX-6R met Front Row Components/K-Tech vering. Later op de dag sloegen de weersomstandigheden om. In verband met regenval en wind besloot
het team om deze sessie te laten voor wat het was.
Een derde vrije training stond gepland op zaterdagochtend, als laatste voorbereiding op de Superpole kwalificatie. De weersomstandigheden waren nog verre van ideaal, met veel
wind en kou. Na de 15 minuten durende sessie werd Hartog als 25e afgevlagd. Deze training telde niet meer mee voor de Superpole kwalificatie, welke bestaat uit twee sessies en later
op de dag verreden werd. Alleen in de eerste twee vrije trainingen kon direct een plaats in Superpole 2 worden verdient. De snelste 10 coureurs uit VT1 en 2 gaan direct door. De
overige coureurs strijden in Superpole 1 om nog twee tickets voor Superpole 2 en om de startposities vanaf plaats 13. "Deze opzet van kwalificeren is nieuw voor ons",
aldus Rob. "Een plek bij de eerste twee leek onmogelijk voor ons, dus focusten we ons op de hoogst mogelijke klassering in deze Superpole 1. De sessie is een stuk korter dan we
gewend zijn, met 15 minuten op de klok." Hartog ging van start, maar al snel werd de sessie stilgelegd door een code rood. Met nog 10 minuten werd de sessie hervat en kon een
aanval worden gedaan op een snelle rondetijd. "Het lukte om, ondanks de moeilijke omstandigheden, weer in de 57'ers te rijden. Maar helemaal tevreden zijn we niet. Ik weet dat
het nog beter kan, alleen hebben we dat nu niet laten zien. We gaan aan de slag met een plan voor de race voor morgen!", klonk het na de kwalificatie. Een 13e plaats was het
resultaat. En aangezien de snelste 10 coureus al in Superpole 2 zaten, betekende dit een 23e plaats op de startgrid.
De laatste voorbereiding op de race was de warm up. Nog 15 minuten lang kon een laatste aanpassingen worden uitgeprobeerd op de zondagmorgen. Een 24e tijd werd neergezet in deze
sessie door Hartog op zijn Jenik Performance Kawasaki ZX-6R. Later volgde de start van de Supersport race. Om 11:30 werd het startsignaal gegeven en gingen 35 coureurs van
start. Zonder slag of stoot kwamen de coureurs de eerste bochtencombinatie door, waarbij Rob direct vier plaatsen had gewonnen. "Ik kwam redelijk weg met de start en wist direct
wat plaatsen te pakken", legt de Abbekerker uit. "Daarna kwam ik te rijden in de staart van de top 15. In het midden van de race lukte het niet om mee te gaan met deze groep.
Ik had geen goed ritme te pakken, maar wist dat wanneer ik dit zou vinden ik mee zou moeten kunnen gaan. Het duurde even, maar 4 ronden voor het eind wist ik toch weer de
aansluiting te vinden." In de laatste ronden van de wedstrijd wist Hartog nog drie plaatsen te pakken en zich op te werken naar de 12e plaats. "Om in onze debuutrace in deze
klasse direct in de punten te finishen is een droomstart, waarvoor ik mijn crew wil bedanken die drie dagen hard hebben gewerkt. Vier WK punten mee naar huis en een goed gevoel in
aanloop naar de volgende race overheerst. En laat dat nou net Assen zijn..."
Het World Superbike zal van 28 t/m 30 april verreden worden op het TT Circuit in Assen. Ter voorbereiding hierop wordt deelgenomen aan de OW Cuprace in Assen op 15 april, waar men
gratis toegang heeft tot de paddock!
Voorbeschouwing WorldSSP seizoen 2017
De Europese reeks van races van het World Superbike kampioenschap staat voor de deur. Dit betekend voor Team Hartog - Jenik - Against Cancer haar intrede in de World Supersport klasse. Dit op productiemachines gebaseerde kampioenschap heeft reeds twee races verreden, in Australie en Thailand.
De eerste Europese race betekend voor Rob Hartog de start van het wegraceseizoen 2017. Tijdens de Europese rondes zal Hartog deelnemen op de 600cc Jenik Performance Kawasaki ZX-6R
in de zogeheten FIM Europe Supersport Cup. Deze Cup rijdt mee in de World Supersport klasse in alle
negen Europese races. De reglementen zijn echter identiek en alle coureurs kunnen tevens punten verdienen in het WK. Bekijk hieronder de kalender, of klik hier om naar de kalender op de website te gaan.
(2 april) Aragon - Spanje
(30 april) Assen - Nederland
(14 mei) Imola - Italie
(28 mei) Donington Park - Engeland
(18 juni) Misano - Italie
(20 augustus) Lausitzring - Duitsland
(17 september) Portimao - Portugal
(1 oktober) Magny-Cours - Frankrijk
(22 oktober) Jerez - Spanje
Recordopbrengst tijdens geslaagde teampresentatie
Tijdens de jaarlijkse teampresentatie van Team Hartog is een recordopbrengst opgehaald voor het goede doel. Zoals inmiddels gebruikelijk, wordt tijdens deze avond een veiling
gehouden waarvan de opbrengst geheel wordt gedoneerd aan Stichting Against Cancer.
Door de inbreng van velen is het ook dit jaar weer gelukt om een mooie kavellijst op te stellen. Veilingmeester Karel van Schoonevelt zorgde dat het geheel in goede banen liep en
dit maakte dat we dit jaar opnieuw een recordopbrengst hebben opgehaald van maarliefst € 9.000! We willen iedereen die een bijdrage heeft geleverd in wat voor vorm dan
ook, hartelijk bedanken. Tijdens de jaarlijkse circuitdag van
Against Cancer op woensdag 12 juli, zullen wij dit middels een cheque presenteren. We hopen dan uiteraard de titel te behouden voor het hoogst opgehaalde bedrag onder de
deelnemende coureurs.
Volg de teampresentatie via LIVE stream!
Wat: Presentatie (door Eurosport commentator Diederick de Vries) van crew, plannen en JP Kawasaki ZX-6R motor in World Supersport trim
Waar: Het Nieuwe Bonte Paard in Abbekerk
Wanneer: Zaterdag 11 maart vanaf 20:00
LIVE stream
Veiling Against Cancer
Kavel lijst
Teampresentatie: zaterdag 11 maart
Wat: Presentatie (door Eurosport commentator Diederick de Vries) van crew, plannen en JP Kawasaki ZX-6R motor in World Supersport trim
Waar: Het Nieuwe Bonte Paard in Abbekerk
Wanneer: Zaterdag 11 maart vanaf 20:00
Sponsor in beeld #3
Frank Sijm van Salco Bedrijfsdeuren is een sponsor van het eerste uur. Al op de noppenbanden kon worden gerekend op de steun van Salco. Daarnaast zien we Frank zelf regelmatig op het circuit op een racemotor, door zijn voorliefde voor motoren, auto's en snelheid. Salco Bedrijfsdeuren produceert voor tal van markten klantspecifieke deuren. Precies op maat, in tal van uitvoeringen en in iedere kleur. Of het nu gaat om deuren voor koel- en vriessituaties, schuifdeuren, overheaddeuren, gecertificeerde brandwerende (koel- of vries)deuren, hygienische deuren, deuren voor ULO/CA bewaring of snelle sluisdeuren voor hoogbouw vrieshuizen; bij Salco bent u aan het juiste adres.
Ruud Kool en Linda Dammann zijn verbonden met Team Hartog sinds 2015. Na een bezoek op het circuit van Zolder was oud profvoetballer- en Abbekerker Ruud Kool meteen verkocht en sindsdien zien we hem vaak als welkome aanvulling op de circuits. Linda Dammann van LDN Design heeft het schilderen ontdekt in 2006, en heeft zich sinds die tijd ontwikkeld in diverse stijlen. Met vooral het gebruik van natuurlijke kleuren zijn de werken altijd in evenwicht. Tevens heeft ze diverse boeken van illustraties voorzien waaronder de reeks Meisje Eigenwijsje.
Sandor Korossy van KIIP heeft zich vorig jaar spontaan aangemeld als sponsor van Team Hartog. Als dorpsgenoot wil hij met zijn bedrijf KIIP - Propaangasgeiser.nl helpen met het verwezenlijken van goede resultaten van Rob Hartog op Europees niveau. KIIP is gespecialiseerd in de import van verwarmings en warmwater producten voor vele doeleinden. Denk aan camping, caravan, boot, huisdieren / paarden, thuis of professioneel gebruik. De kracht van het bedrijf schuilt in de zeer goede service, voorraad en enthousiasme.
Sponsor in beeld #1
Zonder onze sponsors zijn wij niets. Ook voor het nieuwe seizoen hebben we weer een groot aantal enthousiaste partners en sponsors bereid gevonden om ons te ondersteunen, waarvan vele al jaren mee doen. Deze zetten wij graag voor u op een rij.